Friday, January 21, 2011

adik.tolong jangan kejam

Kau nak semua orang pikir kau susah ,
kau penah pikir orang lain susah tak ?
kau nak hidup senang , tp kau menyusahkan orang lain,
kau nk orang lain kesian kan kau , tapi orang lain tu dah tak nak layan kau sebab kau memang selalu menyusahkan orang .


Aku tahu , kau berlagak kaya , tapi kalau kau nak berlagak kaya tak menyusahkan orang takpe . Ni kau menyusahkan orang . Macam mana orang sekeliling tak mengata kau , nak mengumpat pasal kau.


Boleh tak kita berpijak pada bumi yang nyata . Yang kita ni tak kaya pun , cuma berkemampuan je . Kau nak semua orang pikir kau tu kaya bagai , pakai barang branded bagai , sedangkan mak bapak kau kat rumah tu bersengkang mata nak kasik duet kat kau . Kau pernah pikir tak ? Tak kan , sebab kau selalu pikir kau betol .



Kau nak tahu tak , mak bapak aku tak kasik duet kat aku , tipu lahhh tihin ! ada , mak aku kasik aku RM100 , tu pun duet belanja duk kat Terengganu seminggu . Dari awal masuk sem , sampai sekarang , aku bayar duet rumah aku , beli helmet , sewa rumah aku yang lama , semua duet aku, duet blanja rumah , nak beli barang baru , bayar sewa lori semua , semua aku settle sendiri . Mak bapak aku tepon , tak pernah tanya duet kat aku , sebab aku tahu mereka tak mampu lagi . Kau pernah pikir tak pasal tuh ? Kau nk semua orang pikir , yang kau memang kesusahan kan .


Duet kau sem lepas mana ? Duet kau masa kau kerja tu mana ? Duet kau dapat masa asasi mana ? Padahal dulu semua mak bapak kau yang tanggung . Bila kakak kau bangkitkan hal kau meradang bagai . Sebab takut kena salah atas kau kan . Yela , semua manusia salah kat sekeliling kau ni , kau jee yang betol !! aku berani kerat jari , kau je yang betol . Kau bejalan hari tu , mak bapak kau kasik duet kan . Manalah mak bapak kau tak marah kau . Kau buat sesuatu nk semua orang pikir pasal kau.


Sikit-sikit nak kecik hati dengan mak bapak kau . Kau pernah pikir tak masa kau tengking mak kau , mak kau menitis air mata ? kau hengat tak mak kau tekan mesin jahit kat rumah sampai subuh ? kau pernah tanya tak mak kau , mak kau bangun kul berapa nak masakkan bekal utk adik kau yang tak berapa nak matang lagi tuh kerja kilang ? kau pernah tanya takkkkkkkk ??? kau tahu tak mereka susah ? kau sedar tak ? adik kau tu sampai demam , penat kerja , kau pernah pikir tak ?


Bapak kau redah panas matahari , hari minggu pun kerja , kulit terbakar kemerahan-merahan , tak balik rumah pun , kau pernah pikir tak ? kau tahu tak susahnya nak carik duet.


Kau tahu tak kenapa kakak kau tak balik kampung ? kau tahu tak dah berapa gelen air mata kakak kau jatuh ? kau tahu tak , betapa susahnya hati kakak kau ? kau egt kakak kau tak pikir kau ? kau makan apa ? kau dah makan belom ? kau egt kakak kau tak pikir ke haa ?


Kau tahu tak , betapa kakak kau rindu kat adik-adik dia . Kau egt kakak kau tak rindu nak dengar kau ketawa , dengar adik-adik dia bercerita . Tapi kakak kau tak mampuu ......


Jangan kejam . pikir lah sekali utk orang lain . sekali je .... mak bapak kau rindu kau , klu setakat tak bagi pergi jalan kau nk merajuk bagai , kau kejam dengan mak bapak kau.




.

8 comments:

serinditMERAH said...

ko marah aku ke tihin..?? sob..sob

pat!hing said...

@serindir merah : kau buat eh pejo ? aku lempang kauuu !

LinE PuTih LiNe HiTaM said...

untuk sapa kah ini....

pat!hing said...

@line : utk seseorang .. eee sebok je !!! kepok pale kang >.<

dAYaHnANoHa said...

sabor je r tihin...

pat!hing said...

@dayah : sedang cuba bersabar sedaya upayaaa dayah :(

NadShaf said...

oh man...susah...

alangkah bagusnya jika besederhana sahaja..kan adik kan?

pat!hing said...

@KAKAK : adik tu tak dengar , adik tu takkan tahu bersederhana itu apaa :(