Saturday, February 26, 2011

anak tak kenang budi!


di sebuah kampung yang terpencil tinggallah seorang bapa dan anak lelakinya. kehidupan mereka suram selepas isteri si bapak tadi telah meninggal dunia. pada suatu hari bapak si anak ni bertanya kepada anaknya:

bapak: anakku, kamu tidak ada pilihan wanita untuk dijadikan isteri ke?
anak: ada bapak, kenapa?
bapak: rumah kita nie dah tak bermaya semenjak mak kau tiada. ayah nak sgt kamu nikah cepat
anak: itu juga hajat saya bapak. nanti saya fikirkan

setelah difikirkan si anak tu pun bersetuju untuk bernikah. setelah bernikah kehidupan mereka kembali cerah. makan minum dijaga. pakaian dijaga. kira semua dijaga la. setelah 2 tahun mendirikan rumah tangga si anak ini dapat cahaya mata. sedang anak masih dalam umur tak samapai 2 bulan dia terpaksa meninggalkan rumah tersebut (untuk kekebun je). si anak nie berkebun ngan bapak dia. kebun diorang nie tak la jauh mana pun dalam 2km je. sedang mereka sibuk berkebun si bapak tanya si anak nie
bapak: nak, mana air yang bapak suruh bawak tadi?
anak: la saya lupa la ayah.
bapak: teringat anak la tu. takpe la bapak balik sekejap
dalam perjalanan 2km itu si bapak nie terasa dahaga sangat2. dengan panas teriknya. dengan usianya, setibanya dirumah, si menantu nie tertido selepas menyusukan anaknya. si bapak nie ternampak lelehan susu pada badan si menantu ni. kerana terlalu dahaga si bapak terus menerkam mehisap susus yg di badan si menantu nie. se menantu nie pun terjaga.
menantu: BAPAK, sampai hati bapak. saya report kat suami saya.
bapak: bapak dahaga nak.
setelah petang. si anak pun pulan. si menantu pun report la kat suami dia.
anak: bapak, sampai hati bapak(ayat sama ngan bini)
bapak: bapak dahaga nak
anak: kenapa bapak sanggup buat demikian pada isteri saya bapak.
bapak: bapak dahaga nak.
anak: tak bolehke bapak minum air di dapur tu bapak
bapak: bapak terlalu dahaga nak.
anak: kenapa bapak kenapa(nada marah)
bapak: (dengan nada marah)bapak dah kata bapak dahagakan. ala berkira sangat baru sikit je aku hisap susu bini kau. anak tak kenang jasa. dulu 2 tahun kau hisap susu bini aku. ada aku bising. anak tak kenang budi.

si anak tergamam.



   

4 comments:

serinditMERAH said...

haha,, jgn wt cenggitu tihing..!!!

pat!hing said...

@pejo : takkan ! takkan ! takkan ! kau pun samaaa taw !! HAHA

famjad89 said...

terbaek!!!

pat!hing said...

@famjad89 : ah kau , kalau lucah lucah ceni , mmg terbaek ah kan . haha