Sunday, June 6, 2010

gaji .. ?? saya suka !! tapi ... disebaliknya

5 aribulan ?? ye..gaji da masuk .. yeayyy !!! cash terus jatuh dalam tangan ,, setelah kira2 dengan supervisor .. supervisor suoh aku kire balik .. cukup ke tak .. pastu supervisor tu pon cakap




" waa !! you boleh tahan meyyy .. macam makcik kire duet !! "








adehhh ... dush3 ... malu aku 3bulan siang 3 bulan malam ..








Weyh..dapat gaji .. senyum sampy telinga lar wesss ... tapi ...










SITUASI PERTAMA








Lepas aku dapat gaji .. aku nampak sorang amoy .. kat tempat keje aku ade sorang je amoy .. duk maen kire2 dalam buku azimat dy ..tambah tolak bahagi segala jadah.. sebab ape aku kate tuh buku azimat amoy tu ?? sebab kat dalam tuh ade macam2 nota pasal susun barang dalam kedai,barcode barang .. semua dy catit .. aku ? catit dalam otak je .. gile sombong kan ? da nama pemalas,sampy bile2 jugak pemalas .. kan3 .. hikhikhik




ok2..kembali ke pangkal jalan yang memang xde sempadan ...........






" Qin kire ape tuh ? " aku tanye




" kire nak bayar duet sewa rumah,bil api dgn bil air kat uma " Qin jawab




Dengan muke berkerut ,tahan sakit perut nak berak segala bagai .. dy tetap gigih mengire ..




Qin dari pemily susa.Adeq beradeq dy semua tak sambung belaja.Hatta adeq dy yang umo 13thn tu pon tak gi sekolah.Keje kat bengkel.Alahaiii ... susa nye lar nk carik duet 








SITUASI KEDUA








Nisa cakap : " Esok mak dengan adeq nak datang,nak beli makanan ape erk akaq kat diorang.Nak bayar duet sewa rumah lagey,nak beli barang dapur lagey,nak kasik kat mak cikit.Nanti mak dengan adeq nak balik kampung,nak kena bayar tambang bas lagey .. Aduss..penin Nisa ... "




Nisa ade 3 orang adeq beradeq .. semua tak sambung belaja.Dulu penah duk kat uma maksedara,tp maksedara dy kontrol semua duet dy,amek keputusan sewa uma sendiri .. Ayah ? takde .. anak sulong .. susa jugak kan ??








SITUASI KETIGA








Kak Ila : "RM160 nak bayar duet sewa rumah.Nanti nak bayar duet tiket,lepas tu nak balik kampung nak kena ade jugak dalam tangan.Nak beli barang dapur untuk akaq lagey.Tolak duet advance .. aishh !! Bape hengget je tinggal kat dalam tangan akaq erk tihin .. "




Kak Ila da bertunang da,tahun depan kawen,tapi dy anak yatim piatu.k.ila cakap mak ayah dy kena buat orang.Menitik air mata aku,aku ni bab pemily sensitip cikit.Dalam satu tahun yang sama,ilang 2 orang sekaligus,sampy k.ila pernah salahkan takdir .. ermmm ...










SITUASI KEEMPAT








Aku tak payah bayar duet sewa rumah,barang dapur tak payah beli.Duet minyak tak guna.Hutang xde.Advance xde amek . Gaji aku sorang je dapat penuh . Aku jadi macam tak sedap hati sebab aku xde tanggungan ,beban aku tak berat pong .. Tapi aku bagi jugak umi merasa okehhh .. Beli besen satu,beli cekedih beberapa,beli sudu setengah dozen,beli garfu setengah dozen..ok lar tu kan3...:))






Aku semua cukup,klu tak kerja pon terlebey dari cukup.Tapi sekurang2nya bila aku kerja neyh,bil broadband,barang2 aku boleh lar beli sendiri.Gaji tuk bulan ni,aku nk beli satu barang je..Jeng3 .. Ade larrrrrrr ..... hahaha






Takdi bagi umi duet gaji,umi cakap 




" Umi taknak guna duet neyh,umi nak simpan buat kenangan anak umi kerja susa2 " wink3


Then topupkan k.uda dengan boboy,matlamat aku ... bagi siket diorang rase hasil kerja aku ...




kemudian ......




Topupkan jugak si pendek .. jugak nak bagi dy rase gaji sebulan aku yang amat amat aku rase macam nak mati kerja .. 






Sekian Terima Kasih

1 comment:

NuruL said...

erm..nak bli satu brg eh..mcm da tlebey2 brg jew..hikhik..:p